Varför välja en internationellt dimensionerad Workforce Management-lösning för tidredovisning och bemanningsplanering? Vi ser minst fyra fördelar. Läs här och få mer information om fördelarna och exempel från företag som använder ProMark som en lösning tvärs över gränserna.
Maximering av företagets produktivitet är något som de flesta chefer i större organisationer arbetar med. Det är företagets konkurrensförmåga som står på spel.
Här spelar Workforce Management en central roll.
Vad kännetecknar en internationell Workforce Management-lösning?
En internationell Workforce Management-lösning kännetecknas av ett centralt system för tidredovisning, bemanningsplanering och rapportering, som även fungerar lokalt trots olika ramvillkor på arbetsmarknaden och i den interna personalpolitiken.
Samtidigt som lösningen kan användas av medarbetare och administreras lokalt, får även koncernledningen en enhetlig och direkt jämförbar översikt över utvecklingen i produktiviteten bland de avlönade resurserna tvärs över företagets produktionsställen eller annan organisationsstruktur.
Fyra fördelar som är värda att ta i beaktande
Tidredovisning, bemanningsplanering och produktivitetsrapportering behöver inte nödvändigtvis vara en lokal angelägenhet, bara för att det enskilda landet omfattas av lokala arbetsmarknadsförhållanden och ramvillkor för arbetstid, övertid, flextid, frånvaro, semester och ersättning.
Tvärtom! Det finns minst fyra fördelar med att välja en internationellt dimensionerad Workforce Management-lösning:
#1 Internationellt jämförbara nyckeltal
En av de viktigaste fördelarna är möjligheten att fatta välgrundade beslut om optimering i förhållande till produktivitetsmål.
Baserat på trovärdig och direkt jämförbar information i organisationens processer samt beteenden inom hela verksamheten får ledningen, ekonomiavdelningen och personalorganisationen möjlighet att optimera bemanningsplaneringen och arbetsprocesserna för att maximera produktiviteten, minska sjukfrånvaron eller minska kostnaderna för exempelvis övertidsarbete.
|
#2 Enhetlig personalpolitik och löneadministration
En annan fördel är företagets förmåga att göra personalpolitiken och de administrativa processerna på personal- och löneavdelningen smidigare.
Med ett gemensamt system för insamling och behandling av arbetstids- och frånvarodata blir det möjligt att implementera en internationell personalpolitik, där regler för exempelvis godkännande i samband med sjukfrånvaro, frånvaro, övertidsarbete och semester blir enhetliga i en digital, automatiserad personal- och löneadministrationsprocess.
#3 Centraliserat och skalbart IT-avtal och styrning
Flera större företag centraliserar företagets stödfunktioner i Shared Services-enheter. Det ökar IT-inköparens förväntningar på såväl transparens som enkelhet i den internationella IT-infrastrukturen.
Genom att införskaffa en internationell Workforce Management-lösning får inköparna enklare en överblick över kostnader och tekniska krav – och behovet av styrning av lokala avtal elimineras. Därutöver kan såväl IT-styrningen som supporten centraliseras och därmed förenklas.
Samtidigt stärks företagets möjlighet till en snabb och kostnadseffektiv skalning av Workforce Management-systemets utbredning från land till land.
#4 Synergier med gemensam plattform och samma språk
En fjärde fördel är möjligheten till en smidigare och erfarenhetsbaserad implementering av tidredovisning, bemanningsplanering och korrekt löneberäkning från land till land.
Med avstamp i de befintliga systemkunskaperna bland medarbetare och superanvändare i organisationen kan en internationellt dimensionerad Workforce Management-lösning snabbare implementeras i ett annat land med hjälp av bästa praxis och samma språk för problemställningar och förväntade resultat.
|
Detta var bara fyra fördelar. Det finns naturligtvis fler, beroende på företagets produktivitetsmål, personaladministrativa kärnprocesser och allmänna ambitioner i förhållande till konkurrensförmågan.
Låter det intressant och du vill veta mera så tar vi gärna en titt på möjligheterna hos er.